Jeg har aldrig arbejdet for et projekt hvor en projektleder, en mellemleder, en kollega ikke har enten foreslået eller bedt mig om at lave et nyhedsbrev. Og du kan tro kære læser, at jeg har lavet nyhedsbreve. Både enkle samlinger af opdateringer i mails, lange udtømmende beskrivelser, grafisk flotte og sjove nyhedsbreve. Alle de her slags nyhedsbreve har jeg udviklet og arbejdet på – evigt søgende efter nyhedsbrevenes hellige gral: det nyhedsbrev nogen læser.
Der er bare ikke særligt mange, som læser dit nyhedsbrev.
Hver gang jeg har rådgivet kommunikationsfolk, som ikke oplever deres nyhedsbrev har den ønskede effekt, i forhold til den indsats der bliver lagt i dem, beder jeg dem om én lille ting: Nederst i nyhedsbrevet skriv noget lignende: ’Hvis du læser dette nyhedsbrev, så tryk svar og send’. Det er verdens hurtigste test. Du behøver ikke bruge analyseværktøj. Du skal bare tælle dine svar.
Indtil videre, har én af dem jeg har rådgivet, fortsat sit nyhedsbrev.
Så hvad skal du eksempelvis gøre i stedet?
- I skal lave en stor visualisering af jeres projekt og plan, og månedligt invitere folk ned til en dialog om projektet
- I skal sætte et ugentligt eller månedligt kald op, så alle har mulighed for at ringe ind til en hurtig status og mulighed for at stille spørgsmål
- I skal arrangere, at I kommer med på afdelingsmøder
- I skal lave et par slides og sende til ledere og mellemledere om jeres projekt, og bede dem tage med på afdelingsmøder
- I skal arrangere gå-hjem møder med interessante vinkler på projektet
- I skal sætte referencegruppe op med medarbejdere som er interesserede, men ikke har formel indflydelse, og få input og ideer
I skal grundlæggende lave engagerende og inspirerende kommunikation. Skrot de nyhedsbreve som bare er til for at vise ”her sker der noget”, eller ”så så man lige os” – de er kedelige at skrive, og kedelige at læse.